علاقمندان ایران سلامت اسلامی زائران ایرانی

علاقمندان: ایران سلامت اسلامی زائران ایرانی برگزاری عربستان حفظ سلامت اعزام حجاج عربستان سعودی مجلس شورای اسلامی

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی چاره کدام است؟ , یارانه نقدی یا تخفیف روی قبض برق

    بر اساس مطالعات بانک جهانی، بخش عمده یارانه‌های برق در کشورهای آمریکای مرکزی عملاً به خانوارهایی تخصیص می‌یابد که از درآمد بالایی برخوردارند و نیازی به این یارا

    چاره کدام است؟ , یارانه نقدی یا تخفیف روی قبض برق

    یارانه نقدی یا تخفیف روی قبض برق؛ چاره کدام است؟

    عبارات مهم : مرکزی

    بر اساس مطالعات بانک جهانی، بخش عمده یارانه های برق در کشورهای آمریکای مرکزی عملاً به خانوارهایی تخصیص می یابد که از درآمد بالایی برخوردارند و نیازی به این یارانه ها ندارند.

    تسنیم نوشت:در کشورهای منطقه آمریکای مرکزی 80 درصد خانوارها از برق یارانه ای استفاده می کنند و بدون شک این امر باعث شده است است که بسیاری از خانوارهای فقیر و کم درآمد نیز بتوانند از برق ارزان بهره مند شوند.

    بااین وجود، نتیجه های مطالعات اخیر کارشناسان بانک جهانی نشان می دهد که دولت های منطقه می توانند از طریق اصلاح نظام یارانه ای خود ضمن زیاد کردن پرداخت های انتقالی نقدی و غیرنقدی به خانوارهای فقیر و نیازمند در جهت کم کردن فقر، از بار مالی یارانه های فراگیر نیز بکاهند.

    چاره کدام است؟ , یارانه نقدی یا تخفیف روی قبض برق

    بر اساس مطالعات بانک جهانی، بخش عمده یارانه های برق در کشورهای آمریکای مرکزی عملاً به خانوارهایی تخصیص می یابد که از درآمد بالایی برخوردارند و نیازی به این یارانه ها ندارند. مثلاً در کشور نیکاراگوئه که جزو فقیرترین کشورهای منطقه هست، تنها 25 درصد از یارانه های برق به دست 4 دهک پایین جامعه می رسد. ولی علت این مسئله چیست؟

    پرواضح است که تنها خانوارهایی می توانند از یارانه برق بهره مند شوند که به شبکه سراسری وصل باشند؛ این در حالی است که بسیاری از خانوارهای فقیر ساکن روستاهای آمریکای مرکزی اساساً به برق دسترسی ندارند و به طور خودکار از دریافت یارانه برق محروم هستند. از طرفی نظام کنونی یارانه های برق در کشورهای آمریکای مرکزی کاملاً به سود خانوارهای پردرآمد عمل می کند لیکن این خانوارها از تجهیزات و لوازم برقی بیشتری در منزل های خود استفاده می کنند و به همین علت بخش بیشتری از یارانه های برق را به خود تخصیص داده شده است می دهند.

    بر اساس مطالعات بانک جهانی، بخش عمده یارانه‌های برق در کشورهای آمریکای مرکزی عملاً به خانوارهایی تخصیص می‌یابد که از درآمد بالایی برخوردارند و نیازی به این یارا

    برخی دولت های منطقه آمریکای مرکزی جهت اصلاح تخصیص یارانه برق راهکار تعیین آستانه مصرف را برگزیده اند تا شاید از این طریق بتوانند خانوارهای پرمصرف را از دریافت یارانه محروم کنند. میزان موفقیت این راهکار در کم کردن یارانه پرداختی به خانوارهای پردرآمد می تواند معیار نسبتاً مناسبی جهت سنجش کارآیی آن باشد. در کشورهایی مانند هندوراس و پاناما که آستانه تعیین شده است در قیاس با سطح مصرف معمول خانوارها بسیار اوج بوده هست، خانوارهای پردرآمد کماکان توانسته اند بخش زیادی از یارانه های برق را جذب کنند. ولی در کشورهای السالوادور و گواتمالا که این آستانه بسیار پایین تر هست، اختلاف کمتری بین خانوارهای کم درآمد و پردرآمد از لحاظ میزان استفاده از یارانه برق مشاهده می شود. بعد باید توجه داشت که راهکار تعیین آستانه مصرف تنها زمانی مؤثر خواهد بود که این آستانه به درستی محاسبه و تعیین شود.

    با این همه راهکار آستانه مصرف حتی اگر به درستی اجرا شود، در عالی ترین حالتش موجب برابری دهک های اوج و پایین در دریافت یارانه برق خواهد شد کما اینکه در کشورهای السالوادور و نیکاراگوئه نیز با وجود کم کردن فاصله بین خانوارهای پردرآمد و کم درآمد در زمینه جذب یارانه های برق، باز هم کفه ترازو تا حدی به نفع پردرآمدها سنگینی می کند. بعد اگر نشانه دولت از اصلاح نظام یارانه ای حمایت از خانوارهایی باشد که بیشترین نیاز را به کمک های دولتی دارند، می توان گفت تعیین آستانه مصرف نمی تواند راهکار مؤثری جهت نیل به این نشانه باشد. از طرفی گاهی ممکن است آستانه تعیین شده است در حتی باشد که حتی خانوارهای فقیر هم از آن عبور کنند و هزینه بالایی جهت مصرف فراتر از آستانه بر آنها تحمیل شود. علاوه بر این، راهکار تعیین آستانه مصرف هیچ کمکی به خانوارهای فاقد دسترسی به برق نمی کند و آنها همچنان از دریافت یارانه برق محروم خواهند بود.

    برای اینکه خانوارهای کم درآمد سهم بیشتری از یارانه های برق داشته باشند و اوضاع اقتصادی آنها از این طریق کمی اصلاح یابد، می توان هم وقت با تعیین آستانه مصرف، راهکار تخصیص یارانه بر اساس اطلاعات کسب شده است در مورد نیازهای خانوارها را نیز در دستور کار قرار داد. این راهکار دوم را می توان به چندین طریق اجرا کرد؛ مثلاً در کشور هندوراس خانوارهای ساکن بعضی محله های گران قیمت (ازجمله محله های حصارکشی شده) جهت دریافت یارانه واجد شرایط آشنا نمی شوند.

    چاره کدام است؟ , یارانه نقدی یا تخفیف روی قبض برق

    یک گزینه دیگر این است که تخفیف های اعمال شده است بر روی قبض های برق مستقیماً در قالب یارانه های نقدی به خانوارهایی که برق کمتری نسبت به آستانه تعیین شده است مصرف می کنند، تخصیص یابد. بدهید ترتیب خانوارهایی که به شبکه سراسری برق دسترسی ندارند نیز می توانند از یارانه بهره مند گردند و یکی از بااهمیت ترین انحرافات از تخصیص صحیح یارانه ها تا حد زیادی برطرف خواهد شد. بر اساس برآوردهای کارشناسان بانک جهانی، پرداخت یارانه نقدی به جای اعمال تخفیف بر قبض های برق می تواند به کم کردن 3 درصدی فقر در کشورهای السالوادور، پاناما و نیکاراگوئه منجر شود و درعین حال بار مالی یارانه ها را بین 20 تا 50 درصد کم کردن دهد.

    کشورهای منطقه آمریکای مرکزی در فاصله سال های 2012 تا 2014 مجموعاً رقمی معادل 1.3 تریلیون دلار در سال صرف یارانه های برق کرده اند. اصلاح نظام یارانه ای می تواند به کم کردن قابل توجه این رقم منجر شود و اوضاع مالی دولت های منطقه را اصلاح بخشد.

    بر اساس مطالعات بانک جهانی، بخش عمده یارانه‌های برق در کشورهای آمریکای مرکزی عملاً به خانوارهایی تخصیص می‌یابد که از درآمد بالایی برخوردارند و نیازی به این یارا

    کاهش بار مالی یارانه های برق به کشورهای منطقه آمریکای مرکزی -و البته سایر کشورهایی که چنین بار سنگینی را به دوش می کشند- امکان می دهد تا منابع مالی بیشتری جهت هزینه کردن در بخش های مهمی مانند آموزش و سلامت در اختیار داشته باشند؛ بخش هایی که نقشی حیاتی در آینده کشورها ایفا می کنند.

    چاره کدام است؟ , یارانه نقدی یا تخفیف روی قبض برق

    واژه های کلیدی: مرکزی | یارانه | یارانه نقدی | دریافت یارانه | پرداخت یارانه | اخبار اقتصادی و بازرگانی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار